fbpx

טמפון או תחבושת: במה נמליץ לבת שלנו להשתמש?

טמפון או תחבושת: במה נמליץ לבת שלנו להשתמש?

 

מזל טוב, הבת שלכן קיבלה מחזור! בטח חשבתן להנחות אותה איך להשתמש בטמפונים, עד שקראתן על הצעירה שמתה עקב זיהום כתוצאה משימוש בטמפון. אילו סיכונים כרוכים בשימוש בטמפון? האם הקפדה על כללים מסוימים יכולה למנוע אותם? ולמה סוף עידן הטמפונים ממש לא נראה באופק?

 

במהלך חודש ספטמבר נפטרה צעירה בת 28 עקב תסמונת ההלם הרעלי, שבה לקתה לאחר ששכחה טמפון בגופה למשך יממה שלמה. בסמיכות קרובה להחריד אושפזה נערה בת 18 בבית החולים, לאחר שהשאירה טמפון בגופה במשך 16 שעות. המקרה השני, למרבה השמחה, הסתיים בטוב, וערב ראש השנה שוחררה הנערה לביתה. הפרסומים על שני המקרים הסמוכים עוררו בקרב אמהות ונערות חשש רב מפני השימוש בטמפונים, בייחוד לאור העובדה שלא מדובר בשני המקרים הראשונים שעליהם שמענו – וכנראה שגם לא האחרונים. השימוש בטמפון שכיח בייחוד בקרב נערות, בשל אורח חייהן הדינמי וחיי החברה שהן מקיימות. טיול שנתי במועד שנקבע מראש, פעילויות מאתגרות של תנועת הנוער, שיעורי ספורט, בריכה, ים, ואפילו הפסקה שגרתית בבית הספר (די מביך לצאת לשירותים עם משהו גדול וסופג ביד, שהוא לא טמפון) – כל אלה הופכים להיות מסורבלים עד בלתי אפשריים עבור הנערה, אם היא בוחרת לוותר לחלוטין על המצאת הטמפון לטובת התחבושת. השאלה היא מה עושים אחרי ששומעים על מקרה מצער כמו זה; האם נציע לבתנו לחזור לתחבושת עם הכנפיים למרות הכול, או נעודד אותה להמשיך להשתמש בטמפון במידת הצורך? עד כמה נדירים הסיכונים הכרוכים בשימוש בטמפונים, והאם נוכל למזער אתם על ידי שימוש נכון? ואולי בכל זאת עדיף ‘לספוג’ את אי הנוחות הכרוכה בתחבושת למען מזעור הסכנה הכרוכה בשימוש בטמפון? כל התשובות לפניכם.

4-3 מתוך 100,000 משתמשות

פרופ’ שמואל לוריא מאגף נשים ויולדות בבית החולים וולפסון, מדגיש כי שני המקרים האחרונים שאירעו לשתי הצעירות הם “צירוף מקרים נדיר”. “התופעה היא נדירה, ולכן אני מבקש להרגיע ולומר שאין לשפוך את התינוק עם המים. טמפון הוא אמצעי היגייני ממדרגה ראשונה”.
מהי בעצם תסמונת ההלם הרעלי?
“תסמונת הלם רעלי (TSS) היא מצב מסכן חיים, הנגרם מחיידק אלים המשחרר רעלנים טוקסינים למערכת הדם ובעקבותיו הגוף נכנס להלם. ישנה תחושה רעה של חולי, המלווה בחום הגבוה מ-39 מעלות, לחץ דם נמוך, הופעת כתמים אדומים על העור והקאות, עד כדי קריסת מערכות”, מתאר פרופ’ לוריא. לדבריו, החיידק האלים הזה עשוי להופיע במגוון מצבים, שרק אחד מהם הוא כתוצאה משימוש בטמפונים. “הקישור של החיידק הזה לשימוש בטמפון נולד בארה”ב לפני כ-20 שנה, עקב שימוש בטמפון מסוים שגרם לשכיחות יתר של התסמונת הזו בשל חומר שהיה מצוי בו והוביל להתפתחות החיידק. אותו טמפון הוצא משימוש כבר לפני זמן רב, ועם הטמפונים הקיימים בשוק אנו מדברים על תופעה מאוד נדירה. במספרים: שלושה-ארבעה ל- 100,000 נערות ונשים המשתמשות בטמפון, וגם אז התסמונת תופיע לרוב כאשר הטמפון נשכח בגוף למשך זמן רב – כפי שקרה בשני המקרים האחרונים. הימצאות הטמפונים בגוף לאורך זמן כה רב מהווה קרקע להתפתחות החיידק”.

מדריך לשימוש בטמפונים

על אילו כללי התנהגות יש להקפיד בזמן השימוש בטמפון?
“ראשית, יש להקפיד על החלפת טמפון מדי ארבע עד שש שעות. השימוש בטמפון הוא לזמן מוגבל!”, מדגיש פרופ’ לוריא. “מעבר לכך, חשוב להשתמש באמצעי זהירות היגיייניים, כלומר על נטילת ידיים בסבון לפני ואחרי הכנסת הטמפון. הסיבה לכך היא שהחיידק האמור מצוי על העור, ולכן עשוי לעבור לטמפון עצמו על ידי המגע שלנו בו. בכל מקרה, אם מופיעים סימנים של חום גבוה או כתמים על העור (בזמן השימוש בטמפון או לאחר הוצאתו) – יש לפנות באופן מיידי לטיפול רפואי. חשוב לזכור שלמהירות הפנייה לטיפול רפואי ישנה חשיבות רבה, וראינו זאת בשני המקרים האחרונים – כאשר חיי הנערה שפנתה בשלבים מוקדמים ניצלו”.
יש נערות רבות ששמות טמפון לפני קבלת המחזור, כאמצעי ביטחון. האם זה מומלץ?
“אני חושב שזה לא נכון ולא בריא, מכיוון שהנערה לא באמת יכולה לדעת מתי יתקבל מחזור. מצב כזה הוא פתח לשכחה של הטמפון בנרתיק, ובכלל – להסתובב סתם כך עם טמפון זה מיותר”.
האם שימוש בטמפון חושף אותנו לזיהומים נוספים מלבד תסמונת ההלם הרעלי?
“כן. שכיחה של טמפון למשך זמן רב עלולה לגרום לזיהום מקומי בוואגינה ללא קשר לתסמונת שתוארה כאן. אנו רואים נערות ונשים שמגיעות לבית החולים לאחר שטמפון נשאר אצלן במשך ימים ונוצר זיהום בוואגינה, אבל אז מדובר בימים”.
האם שימוש בתחבושות הוא בטוח יותר, או שגם אז אנו חשופות לזיהומים?
“אין ספק שהשימוש בתחבושות הוא בטוח יותר, לא ידוע על זיהומים שנגרמים כתוצאה משימוש בתחבושת. עם זאת, לתחבושת יש חסרונות אחרים, כמו חוסר נוחות.” אומר פרופ’ לוריא. “חשוב להבהיר: שימוש נכון בטמפון לפי כל כללי הזהירות שצוינו מפחית באופן משמעותי כמעט עד אפס אחוז, את התופעה הקשה הזו. מדובר בתופעה נדירה, הקשורה בעיקר לאופן השימוש בטמפון”.

סוג הטמפון? לא רלוונטי

פרופ’ לוריא סבור כי מקרי הנשים שלקו בתסמונת ההלם הרעלי בחודש האחרון בהחלט אינו מסמן את סוף עידן הטמפונים, וכי המצאת הטמפון תמשיך לשרת נשים ונערות עוד שנים ארוכות. “שימוש בטמפון על פי כללי השימוש הוא בהחלט בטוח, מדובר על מקרים נדירים וקיצוניים מבחינת הזמן שבו שהה הטמפון בגוף”, הוא מדגיש. “מעבר לכך, אין כל משמעות לסוג הטמפון ואין המלצה על טמפון מסוים: עם מוליך, בלי מוליך, או טמפונים ירוקים – שהמשמעות היחידה שלהם היא למען איכות הסביבה. כאמור, בשונה ממה שהיה לפני כעשרים שנה בארה”ב, כיום כל הטמפונים הקיימים בשוק אינם מעודדים את צמיחת החיידק”.

עוד בגוף ונפש: טיפים להירגעות שכדאי ליישם אחרי החגים

ספר חדש לנערות (וגם לאמהות): הבלוג של החיים שלי 

על נוירופידבק להפרעות קשב כבר שמעתם? 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

3 תגובות

  1. האם מדובר בהשארת אותו טמפון מרגע הכנסתו עד הוצאתו שיכול להיות מסוכן??? ומה אם מוציאה אחד ומכניסה אחד אחר. יש סיכון?

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.