fbpx

שגרה גם בתזונה

שגרה גם בתזונה

 

סוף לפיצות ולגלידות! החופש נגמר, חוזרים לאכול בריא ונכון

 עבור ילדים ובני נוער החופש הגדול הוא חופש מהכול. מלימודים, משעת יקיצה ושעת שינה קבועות,  מחוגים ומטלות, וגם מהקפדה על אוכל בריא ופעילות גופנית. אבל למרבה המזל, פתיחת שנת הלימודים מאלצת אותנו להחזיר את הילדים שלנו גם להרגלי אכילה נכונים. הם אמנם כבר ילדים גדולים וקשה להגיד להם מה לאכול, אבל אפילו הם כבר יודעים שגלידות ופיצות כל היום – זה לא מה שיביא להם ציונים גבוהים במבחנים.
כהורים, בכל גיל אנחנו עדיין יכולים לכוון להם את זמני הארוחות ואת תכולתן. לקראת החזרה ללימודים, דפנה זיו בוסאני – דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציעה לנו איך לגבש שוב שגרה בריאה למתבגר באמצעות ארוחות מסודרות ופעילות גופנית:

    • הקפידו על ארוחות בוקר: ארוחת הבוקר היא ארוחה חשובה וחיונית לילדים ולבני נוער, מכיוון שהיא משפרת את יכולת הריכוז ומאפשרת ערנות רבה יותר במהלך יום הלימודים. ארוחה זו יכולה לכלול כריך או קערית של  דגני בוקר ללא סוכר ובתוספת חלב. אם אתם ממהרים, קחו לדרך שקית עם פרי חתוך ויוגורט או שתו משקה בוקר – אבל אל תצאו ללימודים על קיבה ריקה.

 

    • “מערכת כריכים”: בדיוק כמו שהילדים שלכם “מסדרים מערכת” בהתאם למערכת השעות שלהם, כך כדאי להרגיל אותם למערכת קבועה של  כריכים לבית הספר על פי ימות השבוע. תנו לילד/נער לקבוע איזה כריך הוא יאכל בבית הספר בכל יום, וכך תוכלו לשמור על תפריט מגוון ועשיר. תפריט הכריכים יכול לכלול: פעם בשבוע ממרח מתוק (שוקולד/ ריבה/ חלבה – או בגרסה הבריאה יותר: טחינה עם דבש/סילאן), ובשאר הימים: גבינה  צהובה, גבינה לבנה, קוטג’ או חומוס.
    • ירקות ופירות: רצוי להרגיל את הילד לקחת ירק או פרי לצד הכריך, את הירקות ניתן לחתוך ולשים בקופסא נפרדת או להניח את הירקות בתוך מעטפת של עלה חסה, כך הכריך לא יירטב מהירקות.

 

    • מים במקום קולה קרה: חשוב להקפיד על שתיית מים במהלך יום הלימודים ולהימנע מקניית משקאות מתוקים. הזכירו לילדיכם כי מים מרווים יותר, בריאים לשיניים ותורמים לערנות שלהם במהלך היום.

 

    • ארוחת צהריים מזינה, ולא מול טלוויזיה/מחשב: הילדים שלנו חוזרים מבית הספר היישר לטלוויזיה או למחשב, ומכיוון שהם רעבים הם “סוחבים” איתם משהו לשם. נסו להימנע מכך: אורחת הצהריים צריכה להתקיים מול השולחן ולא מול הטלוויזיה. הארוחה צריכה לכלול מרכיב חלבוני: קציצות, שניצל, קציצת דג או תחליף בשר מסויה (משרד הבריאות ממליץ: לא יותר משלוש מנות של מוצר סויה בשבוע). שניצל תירס, אגב, אינו מהוה תחליף למנה חלבונית! מתבגרים צמחוניים יכולים לשלב קטניות, כמו: חומוס, שעועית, עדשים ופול, יחד עם דגנים כמו אורז, תירס או קינואה. עם החלבון יש לשלב ירקות מבושלים או סלט חי, ותוספת של פחמימות כמו פסטה או תפוח אדמה.

 

    • חוג ספורטיבי: חוג שחמט או מתמטיקה  זה נפלא, אבל במסגרת החוגים של המתבגר אחרי שעות הלימודים כדאי מאוד לכלול חוג של פעילות גופנית (כדורסל / התעמלות / ג’ודו / ריקוד). פעילות גופנית תורמת לא רק לבריאות, אלא גם לתחושת הביטחון העצמי של הילד ולתחושת המסוגלות שלו.

גם הבית ספר נרתם: לעיקרי התוכנית החינוכית לקידום אורח חיים פעיל ובריא

משרד הבריאות מזהיר מפני קעקועי חינה שחורה: עלול להוביל לתגובות אלרגיות ולצלקות 

חותמים את החופש הגדול: 5 מתבגרים מספרים על חופשת הקיץ שלהם 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.