fbpx

גם המתבגר שלכם מזעיף פנים בטיולים משפחתיים? 7 צעדים למניעת התופעה

גם המתבגר שלכם מזעיף פנים בטיולים משפחתיים? 7 צעדים למניעת התופעה

 

אנחנו מתכננים לצאת בסופ”ש האחרון של החופש הגדול לנופש משפחתי בחו”ל, ומה שמטריד אותנו יותר מכול הוא ההתמודדות מול הילד הגדול – בן 14. עד שעברנו את השלב של הצרחות והריבים באוטו, כשהילדים היו קטנים יותר, כעת אנחנו מתמודדים עם תופעה חדשה בטיולים: כשהמתבגר כבר מסכים להצטרף אלינו לנופש, הוא מתנהג כאילו שהוא עשה לנו טובה גדולה ואנחנו רק צריכים לרצות אותו כל הזמן. ברגע שמשהו לא מוצא חן בעיניו הוא מזעיף פנים, מסרב להצטרף אלינו לפעילויות (או שהן “לקטנים מדי” או שהן “לזקנים” מבחינתו). בסוף תמיד יוצא שהוא מסתובב כל הטיול עם פרצוף חמוץ ומקלקל לכולנו את המצב רוח. יש לכם רעיון איך להתמודד עם התנהגות כזו? מה נוכל לעשות כדי לאפשר לכולם ליהנות מהטיול היקר הזה, כמו פעם”?

[credit] מאת: ד”ר דליה אלוני, 19.08.12 [/credit]

 אכן, לצאת לנופש עם ילד מתבגר זה לא תמיד פשוט. לזוגות רבים נדמה שהם חיכו רק לכך – שהילד יגדל והם כבר לא יצטרכו לחזור לחדר בבית המלון מוקדם, לפני שיירדם. שיוכלו לשבת עמו במסעדה בלי שהזאטוט יאבד עניין תוך דקה ובכלל לא יעיף מבט בארוחת הגורמה, שיוכלו לעבור נסיעה של שעתיים עם מוזיקה ברקע במקום צווחות. אולם כפי שהיטבת לתאר, כשהילד מתבגר צצות לא אחת בעיות אופייניות אחרות. אני מציעה לכם לנקוט בצעדים הבאים לקראת ובזמן הנופש, כדי להגדיל את הסיכוי לשיתוף פעולה מצדו וכדי לאפשר לו ולכם ליהנות מהנופש המשפחתי:

  • תיאום ציפיות: עוד לפני הטיול שבו ודברו על המתוכנן. רצוי לשתף את המתבגר בהכנות לטיול, למשל בבחירת האתרים. אפשר גם לבקש ממנו שיבדוק באינטרנט שעות פתיחה של המקומות שאליהם הוא מעוניין להגיע, שיברר אילו אטרקציות קיימות באזור, ועוד. תיאום הציפיות יכול להתקיים גם בנושאים טכניים, כמו מי ישן בחדר עם מי, באיזו שעה מתעוררים וכו’.
  • עזרים טכניים: אפשרו למתבגר להביא איתו טלפון נייד, את האייפוד או האייפד שלו, ספרים, או כל דבר שמעניין אותו ויוכל לספק לו תעסוקה בזמנים שבהם הוא משתעמם.
  • כפר גלובלי: בדור הרשתות החברתיות, אין דבר חשוב יותר למתבגר מאשר להישאר מחובר לחבריו – גם אם מדובר בימים ספורים. לכן כדאי שתדאגו מראש להימצא במקומות שבהם יש חיבור לאינטרנט ואפשרו לו זמן מסוים בכל יום שבו הוא יוכל לצ’וטט, לקרוא אימיילים, להעלות תמונות מהטיול ולשמור על קשר עם חבריו. אם הוא יידע שיש לו זמן להתחבר לחברים, הוא יהיה נכון יותר לבלות את שאר הזמן עם בני המשפחה.
  • מרחב ופרטיות: אפשרו למתבגר מרחב מסוים, הוא זקוק לכך (תוכלו למשל לקחת למתבגרים חדרים משלהם). כמו כן, חשוב לייצר כבוד הדדי בין בני המשפחה: לא להביך או לצחוק על המתבגר בחברה, וכמובן לא לגלות את סודותיו או לדבר עליו עם אנשים זרים.
  • אפקט הוואוו! נסו לתכנן התנסות מיוחדת במהלך הטיול (פארק שעשועים מיוחד, פעילות ספורטיבית או קונצרט של זמר מפורסם). הכוונה היא למשהו בלתי נשכח, שכאשר החברים שלו ישמעו מה הוא עשה הם יגידו: “וואוו! הלוואי והיו לי הורים כאלה!”.
  • טיול מותאם למתבגרים: יש חופשות שמוכוונות מראש לקהל מתבגרים ודואגות לספק לקבוצת הגיל הזו פעילויות ותעסוקה מתאימות. בחופשות מהסוג הזה המתבגרים מרגישים לרוב עצמאיים יותר, וחשוב שגם אתם תעודדו זאת. כך למשל, אם יצאתם לשייט משפחתי או חופשה ב”מועדון הים התיכון”, עודדו את המתבגר להתנסות במגוון הפעילויות המוצעות ולהתחבר לבני גילו הנמצאים בנופש.
  • סבלנות: נסו ‘לחשוב בגדול’ ועשו סדר עדיפויות מה חשוב ועקרוני מבחינתכם בחופשה ומה פחות. נסו להיות סבלניים ולהימנע מעימותים, והכי חשוב: זכרו שבסופו של דבר המתבגרים שלכם יתבגרו!

חופשה נעימה.

המשיבה היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ונוער

הילדה רוצה שהחבר שלה יצטרף לנופש המשפחתי. איך נגיב? 

פסיכודליה: “יש לי ילדה יפה וטפשה” 

קעקועים: מה צריך לדעת לפני שהולכים איתו כדי לקעקע?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.