fbpx

המחזור הראשון שלי: מדריך מעצים לנערה

המחזור הראשון שלי: מדריך מעצים לנערה

 

“כאב ראש”, “מטרד”, “בושה”. כך נתפסה הווסת הראשונה אצל רובנו. אבל זה ממש לא חייב להיות כך. לימור בריף, שתרגמה את המדריך החדש לנערה מאת דיאנה לם, ממליצה לכל אם ומתבגרת לקרוא בו. “הרווח הוא כפול: הריפוי שלי כאישה, והחניכה הנכונה לבתי כנערה”


כשקיבלתי את הווסת הראשונה שלי, לא הבנתי בשביל מה בכלל אני צריכה את כאב הראש הזה. קראתי לזה “ה-מ'”, כי זה נתפס בעיניי כדבר שלא מדברים עליו, וזה היה כל כך מביך ומכאיב שחשבתי לעצמי שכל העניין  מיותר לחלוטין. גם הלידה נראתה לי מכאיבה, מביכה ומיותרת, ולכן אז עוד האמנתי שלא אלד ילדים משלי אלא רק אאמץ ילדים נטושים. הייתי אז בת 13.
עברו כמה שנים טובות של התבגרות והשלמה עם הגוף והנשיות שלי, עד שהגעתי למקום שבו אני נמצאת היום: חדורה ידיעה פנימית עמוקה שלווסת של האישה יש משמעות אדירה, וכך גם לאופן שבו היא מתייחסת אליו. ולאופן ההתייחסות, זאת אני מבינה כיום, ישנה השפעה ניכרת על תפיסת האהבה, הזוגיות, המיניות והנשיות של כל אחת מאתנו. קבלת המחזור הראשון היא חוויה מכוננת בחיי כל נערה, לטוב ולרע. כאמהות אנחנו מבינות זאת היטב, ולכן מעוניינות שהבת שלנו תחווה את המעבר באופן חיובי בהחלט. חלקנו מבקשות לתקן את החוויה שעברנו בעצמנו – שלילית ומביכה במקרה הרע, או סתמית וחסרת משמעות במקרה הרע פחות– ולהימנע מלהעביר אותה כך הלאה.
זו בדיוק הסיבה לכך שביום שבו בתי תחווה את הדימום הראשון בחייה, אספר לה סיפור שונה לחלוטין מזה שאני הכרתי.

החוויה שלנו: ממטרד ועד “קללה”

הפנמת החשיבות שיש למחזור החודשי בחיינו חלחלה בי עוד יותר פנימה בתקופה האחרונה, בזמן שתרגמתי את המדריך החדש לנערות לקראת קבלת הווסת הראשונה – מאת דיאנה לם. בעברית קראנו לחוברת: “ילדה, נערה, אישה – מדריך לקבלת הווסת הראשונה באהבה”, ולכך בדיוק הכוונה: להחליף את המרמור, המבוכה והכאב הנקשרים לקבלת הווסת באהבה אמיתית לגוף ולנשיות. לם, מחברת המדריך, ידועה כמומחית בינלאומית בהעצמת נשים, שעובדת גם עם אמהות ונערות סביב המחזוריות שלהן.

רוב הנשים של היום (כלומר, האמהות שאנחנו) ספגו מסרים שליליים לגבי המחזוריות שלהן כבר מגיל צעיר מאוד. לם מצביעה על אחד השורשים לתופעה: לא עברנו שום קבלת פנים לנשיות, ולכן שוכנת בנו נערה פנימית שזוכרת מבוכה, בושה ולפעמים גם פחד מפני הווסת. כתוצאה מכך, גדלנו להיות נערות ונשים שרואות בווסת שלהן מטרד, טרחה, ויש אפילו שיגידו “קללה”. מכאן קצרה הדרך לתופעות ומיחושים שונים סביב הווסת, הידועים בשם: “תסמונת קדם וסתית” (PMS).

על פי לם, המפתח שיאפשר לנו להכניס את בנותינו הצעירות לעולם הנשיות דרך שער האהבה מצריך מאתנו לעבור דרכו קודם כל בעצמנו. היא מדברת על מסע של ריפוי, שבאמצעותו ניפטר מהשליליות שהוטבעה בגופנו עוד במחזור הראשון. זהו מסע של העצמת הנשיות שלנו, שרק דרכו נאפשר את העצמת הנשיות של דור העתיד. אז הנה לכן משימה: למדו לחיות עם הווסת שלכן בשלום, לאהוב את הגוף שלכן ולבטוח בו, כדי שתוכלו להעביר את המסר הזה גם לבנותיכן. שמחו על היותכן נשים, כבדו את הגוף ואת תהליכיו ובטחו בחכמתו.

חוויה הוליסטית: מווסת מוסתרת לווסת מקודשת

קבלת המחזור הראשון היא אחד הסימנים לכך שהנערה נכנסת לשלב חדש בחייה: שלב ההתבגרות וההיפרדות הפיזית והנפשית מהאם. אין ספק שזה מבלבל. מצד אחד, זו הילדה הקטנה שלכן שעומדת לפניכן, והיא זקוקה לכן, סומכת עליכן ועדיין לא יכולה לצעוד לבדה בדרך. מצד שני, הילדה שלכן שהולכת וגדלה הופכת לאדם ריבוני, עם דעות, מחשבות ורצונות. השיח משתנה בהכרח, משיח בין אם לילדה לשיח בין אם לנערה מתבגרת. כעת יש להתאים את הדיאלוג למצב החדש, ולא פעם ניתקל בקושי: מה נכון וכדאי להגיד, מה מתאים לגילה ומה עלול להיות “גדול עליה”?

לם רואה בשיח סביב הווסת הראשונה הזמנה לכל האמהות להיות גלויות עם בנותיהן. אם רק נוכל לחזור אל הנערות שהיינו, אל החוויה הרגשית שלנו בסיטואציה של קבלת המחזור ומה שהיינו צריכות לשמוע, אולי נמצא את המילים הנכונות. המילים שיכולות לגעת ולקרב. שיתוף הילדה בחוויה הרגשית שלנו מצריך היזכרות במחשבות שהיו לנו בתקופה ההיא, ברגשות ובהתרחשויות. עלינו לספר לבנותינו את הסיפור האותנטי שלנו כמתבגרות, ולאו דווקא את מה שאנחנו חושבות שהן צריכות לדעת או מה שאמור להתאים לגילן. בדרך הזו אנחנו עוברות תהליך עם עצמנו, ואז לומדות לדבר אותו לבנותינו. הרווח הוא כפול: הריפוי שלי כאישה, והחניכה הנכונה לבתי כנערה. לם מאמינה שבדרך הזו נוכל לגדל דור של נשים שאוהבות את גופן וסובלות פחות מתסמינים סביב הווסת.

המחזור הראשון שלי: מדריך מעצים לנערה

במדריך החדש לנערה, “ילדה, נערה, אישה”, ההתייחסות לווסת הראשונה היא כאל חוויה הוליסטית. הגוף, הנפש והרוח חוברים יחדיו. חשוב שהבת תדע למה לצפות ומה היא חווה מבחינה פיזית, וחשוב שהיא גם תכיר את המורשת שלה. בידינו טמון הכוח לחשוף אותה לגישה שונה מזו שעדיין, למרבה הצער, משתקפת בתרבות הפופולרית. אנחנו יכולות לחולל את השינוי – מווסת מוסתרת לווסת מקודשת.
החוברת מעוטרת במנדלות יפיפיות, גדושות בדימויים נשיים, והנערות ימצאו בה טיפים שונים לחיים כאישה מחזורית. למשל: האפשרות לתעד את הדימום, דרכים מקוריות לחגוג אותו, צמחי מרפא מועילים לזמן הווסת, והתייחסות להתמודדות עם מצבי הרוח הנלווים למחזור החודשי.

דיאנה לם היא ישראלית שחיה בקליפורניה כבר מעל 20 שנה. בחודש הבא היא מגיעה לישראל לצורך השקת החוברת “ילדה, נערה, אישה – מדריך לקבלת הווסת הראשונה באהבה”, לצד להעברת סדנאות אוהל אדום.  סדנה לאמהות ובנות בהנחייתה תתקיים ב-28-27.7.12. לפרטים נוספים

 

 

לימור בריף היא אשת חינוך, עוסקת בקידום שינוי גישה לווסת, מנחה קורסי מעגלי נשים ומייצרת תחבושות רב-פעמיות

למה כדאי לעשות יוגה כבר בגיל ההתבגרות?

לרגל שבוע הספר מתבגרים מספרים איזה ספר הם הכי אהבו

דיאטה: דבורית מהרהרת בביסים שלה ושל בתה

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

2 תגובות

  1. הבעיה עם מחזור בגיל ההתבגרות זה שהוא מפריע וממש כואב אצל הרבה בנות ולא נעים בכלל.
    אני, כשקיבלתי בהתחלה וגם אחרי שנה ככה, וזה היה קשה. אמא שלי לקחה אותי לרופא נשים שהיה ממש נחמד ואמר שאני יכולה לקחת גלולות, ואז גם המחזור יתקצר ויהיה פחות כואב ויהיה מסודר יותר… אני לוקחת גלולות עכשיו, והמחזור פחות נורא ממה שחשבתי כשרק קיבלתי 🙂

    1. Meirav,
      Please forgive my English (my computer can’t type in hebrew, but I am an Israeli and can read ivrit
      I understand that you suffered pain, and that the glulot helped you.
      However,i believe that you will suffer even less if you start making friends with your cycle
      I invite you to read the booklet Yalda, Na’ara, Isha, and experiment with changing your relationship with your cycle, you may be pleasantly surprised!
      would love to hear what you think!

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.