fbpx

אולי דמוקרטי?

אולי דמוקרטי?

הבן שלי נבון ובעל חשיבה מקורית, אך יש לו קושי במילוי הוראות ובהשתלבות במסגרת נוקשה. בשנים הראשונות ליסודי הציונים שלו היו גבוהים והמורות התרשמו ממנו לטובה, אך סביב כיתה ה’ החלו להתעורר בעיות – בעיקר סביב חוסר העניין שלו בלימודים והקושי שלו ללכת בתלם. בשנה הבאה הוא עובר לחטיבת הביניים, ואני מתלבטת אם לא כדאי להעבירו לבית ספר דמוקרטי – מכיוון שנראה לי שתפיסת העולם הזו עשויה להתאים לו. מצד שני, הוא ילד שזקוק לגבולות. מה דעתכם? איך אוכל לדעת מראש? בית הספר רחוק אמנם מביתנו, אך אם מסגרת כזו יכולה להתאים לו ולמנוע הידרדרות נעשה זאת בשמחה.

[credit]מאת: קרן יטיב 09.04.12 [/credit]

לפני הכול, עליכם להבין מהו בית ספר דמוקרטי ומהי תפיסת העולם שמנחה אותו. אמנם אין דרך אחידה אחת שבה מתנהלים כל בתי הספר הדמוקרטיים. הם נבדלים זה מזה בדרכי קבלת ההחלטות, בשיטות הלמידה, במידת הפתיחות ובאלמנטים רבים אחרים, ולכל אחד מהם זהות שונה המעוצבת על יד חברי קהילת בית הספר (תלמידים, הורים ומורים). יחד עם זאת, לכל בתי הספר הדמוקרטיים יש עקרונות משותפים רבים, ובאופן כללי מרביתם דוגלים בערכים הבאים:

  • שמירה על כבוד האדם, זכויותיו וחובותיו: ההנחה היא שכל אחד מחברי קהילת בית הספר (תלמידים, הורים ומורים) הוא אדם בעל זכויות, שיש להגן עליהן. בין השאר, מיושמים זכויות הילד הבאות: הזכות לחירות, לכבוד, לצדק, לפרטיות, לשונוּת, לחופש ביטוי, לחופש אמונה, לחופש המידע, ולחופש היצירה והעיסוק.
  • סיוע לתלמידים בזיהוי מטרותיהם ובהגשמתן: המבוגרים לא מחליטים עבור הילדים מה צריך לעניין אותם ומה עליהם לדעת. בית הספר הדמוקרטי מעודד סקרנות, מציע לתלמיד מגוון תחומי לימוד ומאפשר לו לבחור את מקצועות הלימוד ואת אופן הלימוד לפי נטיותיו ויכולתו. כל בחירה מתקבלת כלגיטימית.
  • למידה פלורליסטית וקבלת האחר: בית הספר הדמוקרטי דוגל לא רק בשילוב עניים עם עשירים, אלא גם בשילוב ילדים בגילאים שונים (לימוד רב גילאי), בעלי יכולות שונות, ממוצא ולאום שונים, מהשקפות פוליטיות ודתיות שונות וכדומה. כך יכול בית הספר הדמוקרטי לקלוט תלמידים בעלי ליקויי למידה שונים, שאינם משתלבים במערכת הרגילה – המעבירה את חלקם לחינוך המיוחד. בבית הספר הדמוקרטי מקבלים התלמידים האלה לגיטימציה בנוסף לעידוד להתקדם בתחומים האהובים עליהם, וללמוד בשיטות הנוחות להם. אין סלקציה בקבלה לבית הספר.
  • אין תוכנית לימודים קבועה מראש: בתי-ספר דמוקרטיים סומכים על הילדים שיעשו את טעויותיהם, יפתרו את בעיותיהם, ויגיעו לפתרונות בעצמם – עם סיוע, כאשר נחוץ.

אני מציעה לכם לבחון, כשלב ראשון, האם דרך ההתנהלות שתוארה כאן עשויה להתאים לילדכם ולתפיסה המשפחתית שלכם. בבית ספר דמוקרטי, התלמיד עושה בחירות נכונות לצד בחירות לא נכונות. להתנסות, לטעות ולתקן, להתגבר על מכשולים – אלה הן הפעילויות העיקריות של הלמידה על פי תפיסת העולם של בתי בספר הדמוקרטיים. כעת נסו לבחון האם זה מתאים לכם. האם תוכלו לתת לילדיכם את האפשרות לבצע בחירות שלא בהכרח יתאימו להשקפתכם, להבנתכם, לרצונותיכם או לשאיפותיכם? האם נוח לכם עם המחשבה שאין תוכנית לימודים קבועה מראש? האם אתם סומכים על ילדכם שיבחר בתוכנית לימודים שתקדם אותו? ומה בנכם חושב על בית הספר הדמוקרטי?

בשלב השני אני ממליצה לכם להיפגש עם צוות בית הספר הספציפי שעליו חשבתם, כדי לשמוע על הערכים העיקריים שמנחים אותו ועל דרכי התנהלותו, ולהעלות שאלות שמטרידות אתכם. בהצלחה!

המשיבה היא יועצת התפתחותית ומנחת הורים בכירה במרכז להורות ומשפחה בבית הספר  ללימודים מתקדמים בסמינר הקיבוצים

מה קורה לתלמידים רבים סביב כיתה ז’?

איך מציבים גבולות בגיל ההתבגרות?

אחריהם לחטיבה: מתכוננים כראוי לשינוי הצפוי


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.