fbpx

12 מלאו לנערה

12 מלאו לנערה

מחפשים דרך מיוחדת לחגוג בת מצווה? קבלו השראה מהסיפור של איילת אליהו ממושב שדה משה. “שנת המצווה” שלה כללה 12 משימות מיוחדות ומהנות, שהוריה כרכו עבורה בספר חגיגי. המשימות – שאת רובן היא כבר השלימה – נועדו לחזק אצלה ערכים כמו אחריות, בגרות ועצמאות


טקס ההתבגרות בתרבות היהודית מעולם לא היה מורכב מדי. יש מסיבה, החברים ובני המשפחה מוזמנים, ואם מדובר בבנים אז גם לומדים את הדרשה ועולים לתורה. בגרסת הבת מצווה העכשווית, הבנות אימצו לעצמן כמה מנהגים ברוח הזמן, כמו להוציא בוק, ויש גם כאלה שממירים את האירוע באולם לטיול בעולם. אבל מעבר לכך, אין הרבה חדש.

הסיפור של איילת אליהו ממושב שדה משה בדרום, שתחגוג בחודש הבא את הגעתה למצוות, הוא יוצא דופן בנוף הבר/בת מצווה – שעל פי רוב משעמם ושגרתי למדי. בזכות הוריה, שהגדילו לעשות והפכו את ציון הדרך בחיי בתם לאירוע באמת יוצא דופן, זכתה איילת ל”שנת בת מצווה” שכללה חודשים ארוכים גדושים בחוויות מיוחדות. הרעיון: להכין אותה לחיים הבוגרים והעצמאיים ולטעת בה חוויה ערכית ומשמעותית שתישאר עמה לנצח.

וכך היה: ביום העצמאות האחרון, הגישו לה הוריה ספר גדול שחולק ל-12 חוצצים. הספר הכיל 12 משימות שאיילת נדרשה למלא עד יום הולדתה. וזה עוד לא הכול. לכל משימה נקבע תקציב שהיא נדרשה לעמוד בו, ואילו תזמון המשימות השתנה – בחלקן הוא עמד לשיקולה ובאחרות היה עליה לתאם אותו עם ההורים.

“את המשימות יש לקחת ברצינות רבה ולדאוג לביצוען יחד עם יתר המחויבויות שלך: לימודים,  נגינה, התעמלות, קריאה ומשחק. תכנון הזמן למול הדברים שיש לעשות הנו אחד הדברים שאדם בוגר חייב ללמוד לעשותם….”, כתבו ההורים בתחילת ספר המשימות.

איילת, איזו מהמשימות הייתה הכי משמעותית מבחינתך?
“המשימה ‘יום כיף לסבים ולסבתות’ הייתה עבורי הכי משמעותית. למדתי לבנות לוח זמנים ותקציב, ולמדתי הרבה גם מההדרכה שהעברתי להם בבית ביאליק. זו המשימה שדרשה ממני הכי הרבה הכנה”.
האם זו גם המשימה שהכי נהנית בה?
“נהניתי מאוד בכל המשימות, אבל המשימות שהכי נהניתי בהן היו: עבודת החקר שהכנתי ובמסגרתה נסעתי לאולפן חדשות ערוץ שתיים, במשימת אמא-בת ובמסע עם אבא”.

תריסר המשימות של איילת

1. מסע של שלושה ימים עם אבא באחד מקטעי שביל ישראל:
איילת בחרה את הקטע, למדה את המסלול, ארגנה את כל הנדרש ליציאה למסע (הדרך שבה צריך ללכת, אתרים שבהם יבקרו, היסטוריה וצמחייה), ואפילו נשאה את הציוד בתורנות עם אבא לאורך המסע כולו.

2. התנדבות שבועית למען הזולת, למשך שלושה חודשים:
איילת תבחר היכן ומתי (המשימה טרם בוצעה).

3. בישול ארוחת ערב מפוארת לכל המשפחה, כולל הסבים:
איילת תכננה את התפריט, ערכה רשימת מצרכים, ערכה שולחן אכלה עם כולם וגם שטפה את הכלים. איילת: “אמא שלי אמרה שזה היה ערב חבל”ז”.

4. יום פינוק לסבא וסבתא. התקציב: 500 שקל לשני זוגות הסבים.
המשימה הצריכה מאיילת יום הכנה שלם, שבו היא נעזרה באמא שלה. היא תכננה זמנים: הגעה מהמושב לתל אביב ברכבת, ומשם לבית ביאליק; למדה את ההדרכה שהיא ביקשה להעביר במוזיאון לסבים ולסבתות; תיאמה עם מדריך שימשיך את יתר הסיור, ועוד. לאחר ההדרכה בבית ביאליק, איילת לקחה את הסבים והסבתות למסעדה, שילמה על הארוחה, ויחד הם חזרו במונית לרכבת ממרכז עזריאלי ומשם לאשקלון. בתחנת הרכבת בדרום המתין להם הרכב של סבא, ומשם הם חזרו יחד למושב. “היה לנו יום מופלא”, סיכמו כולם.

5. עבודת חקר (לא עבודת סיכום) סביב אדם או נושא שהיא בוחרת:
הבחירה של איילת: הטלוויזיה, בעיקר מכל ההיבטים הטכניים. במסגרת המחקר, בדקה את ההיסטוריה של המכשירים – מהדגם הישן עד לפלזמה, ובחרה להרחיב בנושא תוכניות הריאליטי. בנוסף, ביקרה באולפני קשת ובאולפנים בנווה אילן.

6. אחות מושלמת: יום כיף לאחות, הצעירה ממנה בארבע שנים:
יום שבו האחות הקטנה הייתה כמו מלכה, ואיילת דאגה שהיא תהיה מאושרת. איילת בחרה בבילוי מהנה בתל אביב ובארגון ארוחת ערב מפנקת לשתיהן.

7. גיוס תרומות למטרה חשובה:
“הכנתי תכשיטים בעבודת יד שלי ומכרתי אותם בדוכנים בחגיגת שבועות במושב שבו אני גרה. כדי להשלים את הסכום, הקרנתי סרט אצלי בבית לחברים מהמושב – כולל פופקורן ושתייה – וגביתי על כך כסף”, מתארת איילת. “את הכסף תרמתי לעמותת קו לחיים לחולי סרטן, סי-פי, וניוון שרירים”.

8. בניית מסמך מסכם של משימות בת המצווה, לשם הצגתו באירוע בת המצווה:
המטרה: ללמוד איך להציג נושא מסוים באופן אפקטיבי ומרשים בפני קהל, אם באמצעות מצגת,  סרט או כתיבה (המשימה בעבודה).

9. קריאת “ספר של גדולים” בשם “שיני חלב”, מאת יהונתן גפן:
אמא רותם: “כי מעניין אותנו לדעת מה תחשבי עליו”.

איילת: “התחלתי לקרוא את הספר, והוא היה ממש אבל ממש משעמם. לכן, ההורים החליפו לי אותו בספר ‘אבא ארך רגליים’, שמספר על מכתבים ששולחת ילדה יתומה לאיש שמממן לה למידה בקולג’. זהו ספר יפה ומרגש מאוד לדעתי”.

10. קצת מסורת יהודית: למידת פרשת השבוע ופרשנות כלשהי שלה:
איילת למדה את הפרשה והזמינה אליה כמה חברות לקבלת שבת בביתה.

11 משימת אמא-בת:
איילת התלוותה לאמה ליום ערכים (נשיות, זוגיות, אימהות, משפחה) וכיף.

12. משימה פתוחה עם אחד מבני המשפחה:
איילת בחרה לבלות עם דודתה ריקי ברוך (גילוי נאות: הדודה היא בלוגרית במגזין “עשר פלוס”). הבילוי כלל ביקור במוזיאון הגיאולוגי ברמת השרון, סיור בגן הסלעים שמחוץ למוזיאון, ארוחה בבית קפה, וחידון סלעים ומינרלים. משם יצאו השתיים לסבב “מדידות” בחנויות נבחרות, כדי לחפש לאיילת שמלת בת מצווה. כי אחרי כל הערכים, כמו בגרות ואחריות, עדיין נשאר מקום גם לקצת סטייל. לא?

חוגגים בר מצווה או בת מצווה לילד/ה בדרך ייחודית? ספרו לנו על כך בתגובה לכתבה או בעמוד הפייסבוק שלנו

איילת מתארחת במהדורת הנוער בערוץ 2 (החל מהדקה ה-19:30)

כללי זהב לאירוע בר/בת מצווה מוצלח

על הקשר המורכב בין אם לבת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.