fbpx

חדרו הוא מבצרו

חדרו הוא מבצרו

בני בן ה-13 מסתגר בחדרו במשך שעות ארוכות, כך שאנחנו כמעט לא רואים אותו. כשאני מבקשת ממנו לצאת ולשבת איתנו קצת בסלון, הוא מתעצבן ומבקש שנניח לו לנפשו. הוא אומר שהוא לומד ומקשיב למוזיקה בחדר ושאין לו מה לחפש איתנו. חשבנו שזה בגלל המחשב, אבל גם כשהוצאנו את המחשב לחדר מרכזי בבית – בתקווה שנראה אותו יותר – המצב לא השתנה. למה הוא מתחמק מאתנו? איך נוכל לעודד אותו להסתגר פחות ולבלות איתנו יותר?

[credit]מאת: אלה שלומקוביץ.11 .20.12 [/credit]

פעמים רבות אנחנו משייכים את ההסתגרות של הילד בחדרו לכך שהמכשירים הטכנולוגיים משאירים אותו שם: הפייסבוק במחשב, הטלוויזיה או הטלפון. אולם למעשה, גם בטרם עידן המחשב מתבגרים נטו להסתגר בחדר (ותיזכרו לרגע בעצמכם). למה? משתי סיבות עיקריות: הראשונה, מתבגרים זקוקים למרחב פרטי, והחדר מספק עבורם את המרחב הזה. עלינו לזכור שהם בתוך תהליך של היפרדות מההורים ושהכניסה שלהם לחדרם, שהוא מרחב אישי, מהווה מבחינתם התרחקות והתנתקות מההורים.  אולם הסיבה השנייה שבגינה מסתגרים המתבגרים בחדר היא סוג השיחה שהם חווים ברגע שהם יוצאים למרחב הציבורי.

אני מכנה את התקשורת הזאת “תקשורת משימות-תגובות”. כעת, הורים יקרים, שימו לב מה קורה ברגע שהמתבגר שלכם יוצא מחדרו: סביר להניח שבמקום לנהל איתו שיחה, אתם מטילים עליו את רשימת המטלות שלו ובודקים איתו את ביצוען: “כבר למדת למבחן?”, “פינית את המדיח?”, וכן הלאה. אם המשימות לא נעשות לשביעות רצוננו, אנחנו מתחילים להטיף, ואם המשימות נעשות לשביעות רצוננו, אנחנו מטילים על המתבגרת את המשימה הבאה: “יופי, אז אתה יכול גם לארגן את החדר שלך?”.

בדרך כלל שינוי סוג השיחה ומעבר לתקשורת מתעניינת ופתוחה – כזו שגם אתם משתתפים בה ולא רק שואלים – מייצרת שינוי מהותי ברצון של המתבגר לשהות במרחב הציבורי. אז הפעם קחו משימה לעצמכם: נסו לשנות את סוג השיח עם המתבגר למשך שבועיים. בכל פעם שהוא יגיח  מהחדר, דברו איתו כמו שהייתם מדברים עם אדם שבא אליכם הביתה לביקור. כלומר, שתפו אותו, היו שמחים בחברתו, והתאפקו מלהטיל עליו מטלות או לבדוק את ביצוען. תשמחו לגלות שתקשורת מהסוג הזה תוציא את המתבגר מחדרו לעתים קרובות יותר, וגם תגרום לו – לאורך הזמן – לשתף אתכם יותר במתרחש בעולמו.

המשיבה היא מנחת הורים למתבגרים, בעלת שני תארים בחינוך ומנחת קבוצות מוסמכת, מעבירה סדנאות בנושא: ארגז הכלים להורים למתבגרים

אחים לא חייבים להיות יריבים, הכול מתחיל מההורים

סיטואציות מכשילות בתקשורת בין הורים למתבגרים

אמהות ובנות: סמדר, חגית וגלית מספרות על הקשר שלהן עם בתן


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.