fbpx

דיאטת החורף – זה בדיוק הזמן!

דיאטת החורף – זה בדיוק הזמן!

 

כל כך קר בחוץ, מדי פעם יורד גשם. ומה מפתה יותר מאשר לשכב מתחת לשמיכה עם שוקו חם ופרוסת עוגת תפוזים? או אולי עוגת שוקולד חמה? אפשר עם קצפת? ומה נעשה עם זה שבחורף בא לנו רק לאכול, והתשוקה למתוק הולכת וגוברת? כך מורידים שכבות (שומן)!

 

שמירה על דיאטה בדרך כלל לא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו במהלך החורף. אולי זה מזג האוויר הסגרירי, אולי זה העובדה שהסוודרים ממילא מסתירים את גופנו, ואולי אלו ימי הגשם שגורמים לנו להסתגר, להתחפר בשמיכה ו…לאכול יותר מהרגיל. מירי קירז’נר-רובינשטיין, מנהלת יחידת הדיאטה במרכז הרפואי מאיר מקבוצת שירותי בריאות כללית, מציעה לנו איך לעבור את החורף בשלום ללא שכבות שומן מיותרות. בשלב הראשון היא אומרת, חשוב שנישא באחריות על מה שנכנס לנו ולבני המשפחה שלנו לפה. “אפשר להצטרף למסגרת מסודרת כמו סדנת הרזיה, או להיעזר בליווי של דיאטנית על מנת ליצור תפריט מאוזן ומבוקר. לא כדאי ולא צריך להתחיל עם ירידות גדולות מדי במשקל מכיוון שעלינו בו בחורף. אורך רוח וסבלנות בכל הקשור לשינוי התפריט משתלמים מאוד לטווח הארוך”. וזהו בדיוק היתרון של דיאטת החורף. “בגלל הבגדים הארוכים, דווקא בחורף, הלהט להראות תוצאות מיידיות איננו עז כבקיץ, ולכן ירידה מתונה והדרגתית המוסיפה לגזרה ולבריאות, קלה ונוחה יותר לביצוע. אם נכוון לירידה מתונה של 400-200 גרם בשבוע, הדיאטה תהיה קלה יותר ולא תאלץ אותנו לבצע שינויים קיצוניים בתפריט”.

[fancy_box]

טיפים מרזים

1 משתוקקים למתוק?

שלבו גרגרי דגן מלא מבושלים או מוזלי עם פירות טריים, או בתוספת ריבה או בתוספת גבינה לבנה הממותקת על ידי כמה טיפות של סירופ אגבה או ממתיק מלאכותי. לא לשכוח לשלב חצי ליטר שתייה עם או בסיום הארוחה הזו.

2. לא מצליחים לצאת מהבית לטובת פעילות ספורטיבית?

  • שכבו על הגב ועשו תנועות של רכיבה על אופניים
  • אם יש מדרגות בבית או חדר מדרגות בבניין – עלו ורדו כמה פעמים (או לכו על הליכון)
  • עסקו בניקיון הבית (אם כבר מבלים בו רוב הזמן, אז שיהיה נקי ונעים)
  • הזכירו לעצמכם שתמיד כדאי גם לצאת קצת החוצה ולצעוד באוויר הקריר והצח של החורף

3. הילדים מנשנשים מול המסך?

  • · הגבילו את הצפייה בטלוויזיה ובמסך המחשב ללא יותר משעתיים ביום
  • · עודדו את ילדיכם לעזוב את המסך ולהצטרף לחוג ספורט שבו הם יוכלו להפעיל את גופם
  • ואם אין מנוס מנשנוש מול המסך, הכינו להם את “צלחת דוד המלך” – צלחת הגשה נאה שעליה מסודרות טבעות גזר טרי, מקלות סלרי, רצועות פלפלים ירוקים בשלל צבעים עגבניות שרי מתקתקות, רבעי מלפפונים טריים על קליפתם ואפילו טבעות צנון סגלגל. תבלו את הירקות במיץ לימון בלבד. לגיוון, צלחת אחרת מלאת בריאות: פירות טריים מסודרים יפה, כאשר את החמוצים ביניהם ניתן להמתיק בטיפות סירופ אגבה. גבעול נענע יוסיף חן וריח לצלחת.

[/fancy_box]

קלף מנצח בחורף: מרקים

קירז’נר-רובינשטיין ממליצה בחום, לשלב בתפריט השבועי של דיאטת החורף מרקים חמים מירקות וקטניות, מכיוון שהם משביעים ומעניקים לגוף חלבונים, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים. כך לדוגמה: ספל מלא בקטניות מבושלות (בנפח 250 סמ”ק) מספק 270-200 קלוריות. מרק זה תורם כמחצית מכמות הפולאט לה אנו זקוקים ביום. הפולאט הוא ויטמין המסייע במניעת מומים מולדים בעמוד השדרה של עוברים ומסייע במניעת אנמיה.

המלצה נוספת של קירז’נר- רובינשטיין: לפזר בתוך מרק צח או דיאטתי רותח חופן פרוסות של כרוב חי או כבוש. “ירקות הם תמיד עוזר ראשי’ בדיאטות, כי הם דלים בקלוריות, עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים למניעת עצירות,  מספקים ויטמינים ומינרלים ומעניקים תחושת שובע”, היא אומרת. ומכיוון שלרובנו לא כל כך מתחשק סלט ירוקות קר בחורף, היא ממליצה להוציא מהמקרר את הירקות שנרצה לאכול כבר יום קודם לכן – כדי שלא יהיו קרים. אפשר גם לחמם אותם מעט על ידי השרייתם במים חמימים דקות ספורות לפני הכנת הסלט. בארוחות מבושלות, היא ממליצה לשלב ירקות מאודים, מבושלים או מוקפצים – מתובלים קלות.

12 כוסות מים ביום!

באופן טבעי, בחורף אנחנו נוטים לשתות פחות מאשר בקיץ, שכן תחושת הצמא היא לרוב קטנה יותר. אולם קירז’נר- רובינשטיין מבקשת להזכיר לנו שהקפדה על דיאטה טובה חייבת לכלול שתייה סדירה ועקבית, כדי לזרז את פעולת המעיים ולמנוע עצירות. “שתי כוסות מים עם ההשכמה בבוקר ועוד כעשר כוסות מים במהלך היום מהוות כמות מצוינת להחזרת הנוזלים שאותם אנו מאבדים, בין היתר בשל המיזוג המוגבר האופייני לימי החורף”, היא מפרטת.

סיבה טובה נוספת לשתות כמות מספקת היא שלעתים גופנו צמא למים, ואילו אנו סבורים כי אנחנו  חשים רעב. במצב כזה, לאחר שנשתה כשתי כוסות מים כבר נדע לזהות טוב יותר את התחושה שלנו, וייתכן כי נחסוך לנו קלוריות מיותרות. ואם קשה לכם עם מים, תוכלו ליהנות מחליטות של תה חם, מקינמון חלוט במים רותחים ואפילו שוקו חם (על בסיס: קקאו מר, מים רותחים ותוספת חלב דל שומן).

הגוף דורש פחמימות. מה עושים?

קירז’נר-רובינשטיין מודעת לקושי באי צריכת פחמימות, ולשאלה איך זה שיש אנשים שיכולים בלי זה – היא משיבה שכנראה זה קשור למבנה הגנטי שלהם (האסקימואים, למשל, הם כאלה). אנשים כמוני וכמוכם, שכן זקוקים לפחמימות, עלולים לחוש חולשה בלעדיהן ואף תחושת בחילה. לכן היא ממליצה לנו להמשיך לצרוך מזונות עשירים בפחמימות, אך מתוך קבוצת מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך. מזונות מהסוג הזה לא יגרמו לקפיצות חדות ברמות הגלוקוז בדם לאחר הארוחה – קפיצות שאינן רצויות מבחינה בריאותית ומעלות גורמי סיכון למחלות לב.
דוגמאות למזונות כאלו הם: קטניות יבשות מבושלות, וכן דגנים מלאים כגון: גרגרי חיטה מבושלים, גרגרי שיבולת שועל מבושלים, גריסי פנינה מבושלים, אורז בסמטי מלא, קינואה, דוחן. אגב, ניתן לבשל אותם במים ולשמור במקרר עד שבוע ימים. והם הולכים עם כל דבר: כמזון מלוח, עם חביתה, גבינה, ירק מבושל או סלט ירקות. וגם כקינוח, עם קונפיטורת פירות יער, עם פירות טריים קצוצים בתוכם ועוד. אפשר להמתיקם גם בעזרת ממתיק מלאכותי, ותמיד לקנח בחצי ליטר משקה חם להגברת תחושת השובע.

פורסם במגזין 1213 (מקבוצת דפי זהב) – האתר לארגון בר/בת מצווה



עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.