fbpx

כמה טוב שבאת הביתה!

כמה טוב שבאת הביתה!

גלעד כבר כאן, ועדיין אין לנו תשובות לכל השאלות. באיזה מצב נפשי הוא חזר? מה נתן לו תקווה להחזיק מעמד יותר מחמש שנים בבור בעזה? למה רק עכשיו משחררים אותו? איך זה שרון ארד לא השתחרר? אספנו מתיבת הדוא”ל ומעמוד הפייסבוק שלנו שאלות של מתבגרים ושאלנו את דליה אלוני איך כדאי לענות עליהן


חזרתו הצפויה של גלעד שליט מעוררת התרגשות רבה, שמחה וגם דאגות וחרדות בקרב כולנו, על אחת כמה וכמה בקרב מתבגרים ובני נוער. בחמש השנים האחרונות גלעד הפך לסמל, ורבים נרתמו למאבק להשיבו. בבתי הספר שוחחו עם הילדים על הנושא, ערכו תערוכות סביב הספר שכתב בילדותו (“כשהכריש והדג נפגשו לראשונה”), ציינו את שמו בטקסים השונים, וגם ברשתות החברתיות נראתה פעילות ענפה: ילדים ובני נוער נרתמו להעתיק סטטוסים המציינים את מניין הימים של גלעד שליט בשבי, תפילות ותקווה לחזרתו ועוד משפטים המביעים דאגה לשלומו. גם ביניהם, בדיוק כמו בקרב המבוגרים, יש שהצמידו את תמונתו לתמונת הפרופיל שלהם. גלעד שליט הפך לחלק מהחיים של כל מבוגר, חייל וילד בישראל.

השיח הציבורי סביב גלעד שליט, נפילתו בשבי וחזרתו מעורר שאלות, תהיות ותגובות עוצמתיות וטעונות בקרב כולנו, כל שכן בקרב ילדים שחווים את גיל ההתבגרות – חיילינו לעתיד. השאלות שלהם שונות מהשאלות של ילדים בגיל הרך – אלו הן שאלות מורכבות יותר, טעונות, ולא לכולן יש לנו תשובות בעצמנו.
[fancy_box]

שיח בוגר

כמה עקרונות בשיחה עם ילדינו המתבגרים

עזרו להם להבחין בין עובדות לפרשנות: ספקו לילדכם מידע עובדתי ומדויק עד כמה שניתן לגבי האירועים. העיתונות והאינטרנט מוצפים במידע ובמגוון דעות, פרשנויות, מאמרים, כתבות וטוקבקים – בנוגע לחזרתו של גלעד שליט. לכן, חשוב שתציגו את העובדות ותפרידו ביניהן ובין מידע מבוסס לבין דעות ופרשנויות אישיות.

נהלו דיון פתוח וישיר: הדבר נכון גם בבית וגם במסגרת החינוכית (מיד כשתסתיים חופשת החג). חשוב שהדיון יאפשר לילדים להעלות מחשבות, רגשות, דעות וחששות הקשורים בנושא. שיחה בנושא הטעון והמורכב עם אנשים קרובים וחברים לכיתה מחזקת את תחושת ה”ביחד” ומהווה מקור לתמיכה, להפחתת חרדות ולחיזוק החוסן האישי.

הדגישו ערכים כמו “ערבות הדדית”: הדיון צריך לכלול התייחסות לערכים כמו “בני ישראל ערבים זה לזה”, המחויבות שלנו כאזרחים במדינה והמחויבות של המדינה והצבא כלפינו, הערך של המשפחה והחברים כמעגלי תמיכה ברגעי משבר, היכולת לפעול, הזכות להביע דעות שונות בחברה דמוקרטית, החשיבות שיש לגיוס דעת הקהל העולמית ולשיתוף פעולה עם מדינות אחרות לצורך השגת המטרה, מושגים כמו “תיווך” ו”משא ומתן”, ועוד.

למדו אותם להביע דעות מבלי להתלהם: למתבגרים יש נטייה לחשוב באופן דיכוטומי של “טוב-רע” ולעיתים להקצין עמדות. חשוב לשמור על איזון במהלך הדיון ולנהל אותו בצורה מכובדת, המאפשרת להם להציג דעות שונות.

[/fancy_box]

איך התייחסו לגלעד בשבי ומה עבר עליו שם? איך הוא הצליח להחזיק מעמד ומה נתן לו תקווה?

“אנחנו לא יודעים בוודאות כיצד התייחסו לגלעד בעזה. רק הוא יוכל לספר בבוא היום מה עבר עליו, כיצד התייחסו אליו, מה הוא הרגיש ומה עזר לו להחזיק מעמד. אנחנו יודעים שלכל אדם יש כוחות נפש שעוזרים לו ברגעים קשים. יש אנשים שהאמונה עוזרת להם, אמונה דתית או ‘אני מאמין’ שקשור לכך שכחייל אתה ממלא תפקיד ונלחם כדי להגן על המדינה שלך. יש לך תחושה של שליחות.
“יש כאלה שחושבים על המשפחה שלהם ועל החברים, וזה מה שמעודד אותם ומחזק את רוחם. יש שמעודדים את עצמם לחשוב באופן חיובי, או שמסיחים את דעתם באמצעות פעילויות כמו ספורט, עשייה, כתיבה או קריאה. ככל שאדם מוצא יותר משאבים להתמודדות, כך הוא מצליח לעבור גם תקופות קשות.

באיזה מצב נפשי הוא חזר?

“קשה לומר איך הוא חזר מבחינה נפשית. להיות חטוף, להיות בשבי, בכלא של האויב, זו חוויה קשה וטראומטית מאוד. אולם כיום כבר ישנם ספרים ומחקרים שבדקו כיצד השבי משפיע על חיילים וכיצד ניתן לעזור להם לחזור למסלול חייהם, להתגבר ולתפקד.
“גלעד נחטף, נלקח לשבי, הרחק ממשפחתו וחבריו, ומן הסתם חי במצב של אי ודאות ובחרדה ממה שיקרה מחר – ובעיקר לא ידע אם ומתי זה יסתיים. אבל יש מושג שנקרא “חוסן נפשי”, המשקף את היכולת של האדם להתמודד עם משימות, אתגרים ומצבי משבר קשים. בדרך כלל במצב משבר, כמו חטיפה או שבי, יש ירידה זמנית ביכולת של האדם לתפקד – לוקח זמן עד שהוא קולט את המצב שבו הוא נמצא, מבין מה הוא מרגיש ויכול לחשוב מה הוא יכול לעשות ומה בלתי אפשרי – אך בהמשך הוא מוצא בעצמו את הכוחות להתארגן, להתאושש ולפעול”.

מי יעזור לגלעד להתאושש עד מתי תימשך העזרה הזו?
“ברגע שגלעד ישוב הוא יהיה מוקף בבני משפחתו ובחברים, וזה כבר מעגל תמיכה חשוב שמשרה ביטחון. מעבר לכך, לצבא יש רופאים, פסיכולוגים ואנשים שיסייעו לו להתגבר”.

האם יחזור להיות כמו שהיה – אדם רגיל?
“קשה לחזור להיות אדם רגיל אחרי חטיפה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתקופת זמן כל כך ארוכה. אנחנו יודעים שאנשים שהיו בשבי לעולם לא שוכחים את התקופה הזו, לא ניתן למחוק את הסבל. אבל אנחנו מקווים שבעזרת התמיכה שהוא יקבל, הוא יצליח למצוא בעצמו את הכוחות להתגבר, להגיע למצב של איזון מחודש ולבנות לעצמו חיים המתאימים לו”.

למה רק עכשיו משחררים אותו ולא עשו את זה קודם? איך זה שאת גלעד שחררו ואת רון ארד לא?
“הצבא שלנו והמדינה עושים כל מה שהם יכולים על מנת להחזיר חיילים חטופים. המדינה והצבא פועלים בכל מיני מישורים ועושים כל מאמץ לדאוג לחיילים ולביטחון שלנו כאזרחים במדינה. אבל, היחסים בין מדינת ישראל למדינות השכנות ולאויבים שלה מורכבים ביותר ולכן זה לא תמיד קל ולא תמיד מצליח”.

האם המחיר של מעל 1,000 מחבלים אסירים לא גבוה מדי? מה גלעד יחשוב על המחיר הזה?
“השאלה של מחיר מובילה לדיון בנושא של ערכים, מה שאומר שקשה מאוד לשפוט בעניין הזה בצורה אובייקטיבית. יש דעות רבות בנושא וקשה לקבוע חד משמעית מה נכון יותר. מהצד האחד יש את הערך של פדיון שבויים, את החשיבות של חיי אדם, ומצד שני עומדים ערכים של צדק וביטחון המדינה. מה שחשוב זה שבמדינה שלנו, בחברה דמוקרטית, מאפשרים מגוון של דעות ולכל אחד יש את הזכות לחשוב מה הוא היה עושה במצב כזה או אחר ולהביע את דעתו”.

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ובני נוער
www.daliakids.com

מתלבטים איך להשיב לילדיכם? צריכים ייעוץ בנושא גיל ההתבגרות? כתבו לנו בדוא”ל או בעמוד הפייסבוק שלנו ונשמח להשיב לכם

הבן שלי רק בן 11 וכבר חרד מפני הגיוס העתידי שלו, מה עושים?

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

תרבות הלוליטות. האם עולם האופנה איבד את שפיותו?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. גלעד רק בתחילתו של נתיב שיקום מתמשך, שמן הסתם יהיו בו עליות ומורדות.
    איש לא יודע לחזות מהם הקשיים שיתעוררו לאורך הדרך, אך מה שבטוח הוא שכולנו מחבקים.
    מבחינתי המחיר להשבתו גם אם היה גבוה, היה הכרחי. תודה.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.